واحدهای اداره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار :
![]() |
|||
ایمنی بیمار |
بهبود کیفیت |
مدیریت بحران و بلایا | کمیته های بیمارستانی |
تاریخچه اعتبار بخشی(accreditation):
کالج جراحان امریکا توسط فرانکلین مارتین و کودمن در سال 1913 راه اندازی و در سال 1917 برای اولین بار حداقل استانداردهایی را برای بیمارستانها تنظیم نمود.
در سال 1951 کالج پزشکان امریکا ،انجمن بیمارستانهای امریکا ،انجمن پزشکی امریکا و انجمن پزشکی کانادا به کالج جراحان امریکا ملحق شدند و کمیته مشترک ارزیابی بیمارستانها JCAH تشکیل شد.
از سال 1987 به بعد این سازمان بعنوان کمیته مشترک اعتبار بخشی سازمانهای مراقبت بهداشتی تغییر نام یافت که در کشور امریکا بدین شکل:
Joint commission on the accreditation of healthcare organizations(JCAHO)
ودر سایر کشورها غیر از امریکا به شرح زیر نامگذاری شده است:
The canadian council on health services accreditation (CCHSA)
The trent accreditation scheme(TAS)
The australian council on healthcare standard (ACHS)
در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سالهاست که در کشورهای مصر،عمان،
لبنان،امارات،کویت و عربستان مستقر شده و از سال 1390 نیز این مدل بعنوان جایگزین نظام ارزشیابی قدیمی ایران انتخاب شد.
از ابتدای سال 1396 بدنبال افتتاح بیمارستان و برنامه ارزیابی بیمارستان به منظورایجاد ساختاری منسجم با هدف تدوین وشناسایی نقاط قابل بهبود درساختار و فرایندهای جاری بیمارستانی و نیزعملیاتی ساختن فعالیت مرتبط با حیطه استاندارد سازی خدمات و بهبود کیفیت ،دفتر بهبود کیفیت به ساختار سازمانی بیمارستان افزوده و با پیشنهاد مدیریت محترم پرستاری و موافقت رییس بیمارستان ، اعضای ان از بین کارشناسان بیمارستان انتخاب وهم اکنون در ساختمان اداری-جنب دفتر پرستاری مشغول به فعالیت می باشند.
با توجه به الزامات قانونی (نقشه تحول سلامت برنامه بیست ساله ایران وبرنامه استراتزیک وزارتخانه ) واز طرفی تاکید ریاست وقت بیمارستان استقرار نظام بهبود کیفیت مستمر به منظور دستیابی به استانداردهای اعتبار بخشی در راس برنامه بهبود کیفیت بیمارستان قرار گرفته و مسئولیت برنامه ریزی و اجرای برنامه برعهده واحد بهبود کیفیت بیمارستان قرار گرفته است.
اعضای واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار :
کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار : نجمه مالک پور، بهناز خزاعی وفا، سهیلا مسعودنیا
کارشناس بهبود کیفیت : سعیده جعفری
کارشناس مدیریت خطر و بلایا : نادر قمری
مسئول دفتر (کارشناس دفتر) : زهرا میری
بیانیه واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار:
با توجه به اینکه ارتقاء و بهبود کیفیت، کاهش مخاطرات برای بیماران و کارکنان را به
همراه دارد واحد بهبود کیفیت اهداف زیر را دنبال می کند.
اهداف واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار:
-افزایش رضایتمندی بیماران و همراهان،کارکنان
-ارتقاء شاخص های عملکردی بیمارستان
-ارائه راه حل های مناسب جهت حل مشکلات.
-ارزیابی سیستماتیک فعالیتهای بیمارستان
-کمک به تصمیم گیریها و برنامه ریزی از طریق سیستم مدیریت کیفیت
-طراحی مدل ها و فرایندهای مدیریتی
-نیازسنجی و برنامه ریزی مناسب در زمینه های توسعه ای شامل بهبود کیفیت خدمات ،ارائه خدمات جدید ،کاهش هزینه ها، ارتقاء و توسعه سازمان ،افزایش بهره وری و بهبود فرایندها
-تدوین شاخص های کاربردی در زمینه مسائل مرتبط با بیمارستان از طریق مطالعه تجربیات مشابه ،استانداردها و شاخص های مرتبط و تطابق آن با سیستم موجود
-بررسی شاخص های عملکردی کیفی و اطمینان از ارائه خدمات با کیفیت مناسب به بیمار
اداره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار |
نجمه مالک پور رئیس اداره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار |
مدرک تحصیلی : کارشناس ارشد مدیریت |
شماره تماس : 05631626037 ایمیل : najmeh_malekpoor@bums.ac.ir |