نام و نام خانوادگی: |
نجمه مالک پور |
|
سمت : |
رئیس اداره بهبود کیفیت و ایمنی بیمار
|
|
تحصیلات: |
کارشناس ارشد مدیریت
|
|
شماره های تماس : |
056-31626037 |
|
ایمیل |
najmeh-malekpoor@bums.ac.ir
|
ایمنی بیمار |
بهبود کیفیت |
مدیریت بحران و بلایا | کمیته های بیمارستانی |
تاریخچه اعتبار بخشی(accreditation):
کالج جراحان امریکا توسط فرانکلین مارتین و کودمن در سال 1913 راه اندازی و در سال 1917 برای اولین بار حداقل استانداردهایی را برای بیمارستانها تنظیم نمود.
در سال 1951 کالج پزشکان امریکا ،انجمن بیمارستانهای امریکا ،انجمن پزشکی امریکا و انجمن پزشکی کانادا به کالج جراحان امریکا ملحق شدند و کمیته مشترک ارزیابی بیمارستانها JCAH تشکیل شد.
از سال 1987 به بعد این سازمان بعنوان کمیته مشترک اعتبار بخشی سازمانهای مراقبت بهداشتی تغییر نام یافت که در کشور امریکا بدین شکل:
Joint commission on the accreditation of healthcare organizations(JCAHO)
ودر سایر کشورها غیر از امریکا به شرح زیر نامگذاری شده است:
The canadian council on health services accreditation (CCHSA)
The trent accreditation scheme(TAS)
The australian council on healthcare standard (ACHS)
در کشورهای حوزه خلیج فارس نیز سالهاست که در کشورهای مصر،عمان،
لبنان،امارات،کویت و عربستان مستقر شده و از سال 1390 نیز این مدل بعنوان جایگزین نظام ارزشیابی قدیمی ایران انتخاب شد.
از ابتدای سال 1396 بدنبال افتتاح بیمارستان و برنامه ارزیابی بیمارستان به منظورایجاد ساختاری منسجم با هدف تدوین وشناسایی نقاط قابل بهبود درساختار و فرایندهای جاری بیمارستانی و نیزعملیاتی ساختن فعالیت مرتبط با حیطه استاندارد سازی خدمات و بهبود کیفیت ،دفتر بهبود کیفیت به ساختار سازمانی بیمارستان افزوده و با پیشنهاد مدیریت محترم پرستاری و موافقت رییس بیمارستان ، اعضای ان از بین کارشناسان بیمارستان انتخاب وهم اکنون در ساختمان اداری-جنب دفتر پرستاری مشغول به فعالیت می باشند.
با توجه به الزامات قانونی (نقشه تحول سلامت برنامه بیست ساله ایران وبرنامه استراتزیک وزارتخانه ) واز طرفی تاکید ریاست وقت بیمارستان استقرار نظام بهبود کیفیت مستمر به منظور دستیابی به استانداردهای اعتبار بخشی در راس برنامه بهبود کیفیت بیمارستان قرار گرفته و مسئولیت برنامه ریزی و اجرای برنامه برعهده واحد بهبود کیفیت بیمارستان قرار گرفته است.
اعضای واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار:
کارشناس هماهنگ کننده ایمنی بیمار : نجمه مالک پور، بهناز خزاعی وفا، سهیلا مسعودنیا
کارشناس بهبود کیفیت : سعیده جعفری
کارشناس مدیریت خطر و بلایا : نادر قمری
مسئول دفتر (کارشناس دفتر) : زهرا میری
بیانیه واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار:
با توجه به اینکه ارتقاء و بهبود کیفیت، کاهش مخاطرات برای بیماران و کارکنان را به
همراه دارد واحد بهبود کیفیت اهداف زیر را دنبال می کند.
اهداف واحد بهبود کیفیت و ایمنی بیمار :
-افزایش کارایی و بهره وری سیستم
-افزایش رضایتمندی بیماران و همراهان،کارکنان
-ارتقاء شاخص های عملکردی بیمارستان
-ارائه راه حل های مناسب جهت حل مشکلات.
-ارزیابی سیستماتیک فعالیتهای بیمارستان
-کمک به تصمیم گیریها و برنامه ریزی از طریق سیستم مدیریت کیفیت
-طراحی مدل ها و فرایندهای مدیریتی
-نیازسنجی و برنامه ریزی مناسب در زمینه های توسعه ای شامل بهبود کیفیت خدمات ،ارائه خدمات جدید ،کاهش هزینه ها، ارتقاء و توسعه سازمان ،افزایش بهره وری و بهبود فرایندها
-تدوین شاخص های کاربردی در زمینه مسائل مرتبط با بیمارستان از طریق مطالعه تجربیات مشابه ،استانداردها و شاخص های مرتبط و تطابق آن با سیستم موجود
-بررسی شاخص های عملکردی کیفی و اطمینان از ارائه خدمات با کیفیت مناسب به بیمار
آیین نامه ی کمیته پایش و سنجش کیفیت
هدف از کمیته پایش و سنجش کیفیت ، ارتقا کیفیت خدمات ارائه شده به مراجعین و نیز ارتقا کیفی عملکرد کارکنان با مشارکت فعال مراجعین و پرسنل می باشد تا بدین ترتیب موجبات رضایت کارکنان و مشتریان فراهم گردد.
رئیس کمیته: رئیس بیمارستان
دبیر کمیته : مسئول بهبود کیفیت
اعضای ثابت کمیته:
• رئیس بیمارستان
• مدیر بیمارستان
• مدیر خدمات پرستاری
• مدیر بهبود کیفیت
• کارشناس ایمنی بیمار
• معاون آموزشی
• سوپروایزر آموزشی
• مدیر امور مالی
• حراست
• بازرسی
شرح وظایف واحد بهبود کیفیت :
1-پیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی
2- نظارت بر حسن اجرای فعالیتهای بهبود کیفیت
3-شناسایی مشکلات و معضلات اصلی در عملکرد بیمارستان و راهیابی جهت حل آنها
4-تدوین و اندازه گیری شاخص های بهبود کیفیت و الزامی از سوی وزارت بهداشت ودرمان(شاخص های اورژانس،مرگ مغزی در بخش های مراقبت ویژه(آی سی یو)،سکته قلبی در بخش های مراقبت ویژه(سی سی یو)
5- بازنگری و پایش تمام فرایندهای بالینی،پشتیبانی و مدیریتی
6-تلاش مستمر در جهت افزایش کیفیت و بهبود عملکرد بیمارستان و رضایت گیرندگان خدمات
7-پایش و ارزیابی برنامه های عملیاتی،بهبود کیفی،مصوبات کمیته های مرکز بنا به مقتضیات این واحد3ماهه ، 6ماهه و یکساله
8-پیگیری روند ارتقاء کیفیت خدمات بیمارستانی و ارزشیابی منظم و مستمر درونی بیمارستان
9-تهیه چک لیست جهت کنترل و نظارت بر بخش ها و واحدها
10-نظارت بر بروز بودن مستندات مرکز
11-ارائه اولویت های ایمنی و شاخص های ایمنی بیمار در بیمارستان با همکاری رابطین ایمنی بخش ها و واحدهای مختلف
12-ارائه اولویت ها و شاخص های بهبود کیفیت در کل بیمارستان با مشارکت نمایندگان بخش و واحد های مختلف
13-تدوین برنامه بهبود کیفیت جامع و یکپارچه مرکز
14-بازنگری و تحلیل داده های جمع آوری شده شاخص های ایمنی با مشارکت صاحبان فرآیند
15-ارائه گزارش اطلاعات، نتایج تحلیل ها و مداخلاتمرتبطبه مدیران و ارایه بازخورد به کارکنان
16-نیاز سنجی آموزشی مبتنی بر ارتقا ایمنی و بهبود کیفیت برای کل بیمارستان
17-آموزش مباحث مربوط به شناسایی و پیشگیری و کنترل عوامل تهدید کننده ایمنی بیمار به تمامی کارکنان و بیمارستان شامل آموزش های مفهومی -کاربردی در زمینه افزایش ایمنی
18-نظارت مستمر بر اجرای مصوبات سایر کمیته های بیمارستانی از طریق بررسی صورتجلسات تمامی کمیته های بیمارستانی
19-پایش تشکیل کمیته ها و مستندات اجرا و گزارش نتایج به تیم مدیریت اجرایی و کمیته های مربوطه
20-بررسی و تحلیل نتایج شاخص های عملکردی بالینی ،پشتیبانی ،مدیریتی
21-پردازش اطلاعات حاصل ازکمیته های بیمارستانی،نتایج شاخصهای سه گانه(فرایندی،پیامدی و برنامه ای) و رضایتمندی ذینفعان
22-آموزش،اجرا و رعایت کلیه دستورالعملهای ابلاغی از سوی سازمان های بالادستی مربوط به این کمیته (وزارت بهداشت ،درمان وآموزش پزشکی)
کمیته مدیریت خطر و بلایا :
اعضای کمیته :
رئیس بیمارستان
مدیر بیمارستان
مسئول فنی داروخانه
مسئول فنی آزمایشگاه
رئیس بخش اورژانس
مدیر امور مالی
مترون
مسئول پشتیبانی
حراست و بازرسی
مدیر بهبود کیفیت
بهداشت حرفه ای
تاسیسات
مسئول آزمایشگاه
مسئول تچهیزات پزشکی
سرپرستار اورژانس
سوپروایزر آموزشی
مددکاری