چشم انداز
ما می خواهیم کتابخانه مرکز اموزشی پژوهشی و درمانی رازی طی سالهای آینده یکی از مجهزترین و کامل ترین کتابخانه های بیمارستانی تخصصی کشور باشد؛ که در این راستا اهداف زیر در جهت پیشبرد این چشم انداز در نظر گرفته می شود.
- تهیه، سازماندهی ونگهداری منابع چاپی و الکترونیکی معتبر در حوزه علوم پزشکی
- آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان واعضای هیئت علمی دانشگاه
- فراهم آوری دستیابی و به کارگیری انواع منابع اطلاعاتی بر اساس احترام به اولویت ها وانتظارات مراجعان وعادات حرفه ای آنها
- تسهیل در دسترسی به اطلاعات از طریق مشارکت در اشتراک منابع
- جلب رضایت مراجعه کننده از طریق انتقال منابع و پاسخگویی با کیفیت مناسب
- ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه در کتابخانه به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی وپژوهشی کاربران دانشگاه ودیگر مجامع علمی و دانشگاهی کشور
- به کار گیری استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اجرای کلیه امور کتابخانه
- آموزش و ارتقاء سطح دانش کتابداران و اطلاع رسانان دانشگاه به طوری که به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه باشند.
ü رسالت
کتابخانه بیمارستان رازی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با استفاده از حمایت های بیمارستان رازی می کوشد نسبت به فراهم سازی خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی برای کاربران خود از جمله اساتید، دانشجویان و سایر کاربران بالفعل و بالقوه خود اقدامات لازم را به انجام رساند. خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی باید بتواند به طور مؤثر و کارآمد نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را پاسخگو باشد. این خدمات زمینه و تمهیدات لازم برای تهیه، ذخیره و اشاعه اطلاعات علمی موردنیاز کاربران را فراهم می آورد تا بدین وسیله موجبات ارتقاء سطح مراقبت از بیمار و سلامت جامعه فراهم گردد.
بیانیه رسالت کتابخانه بیمارستان به صورت مکتوب و شفاف اهداف، چشم انداز و خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی را به کاربران و ذینفعان اطلاع رسانی می کند.
ماموریت واهداف کتابخانه
مأموریت اصلی کتابخانه ارتقاء بهره وری موثر از منابع اطلاعاتی در جهت اهداف آموزشی- پژوهشی و درمانی و در نهایت ارتقاء رتبه و جایگاه دانشگاه در سیستم های رتبه بندی ملی و بین المللی و ارائه خدمات درمانی و آموزشی مبتنی بر دانش موثق و معتبر می باشد.
نیازهای اطلاعاتی کاربران
نیازسنجی فرایندی است سازمانیافته، و نظاممند، برای مشخص کردن هدفها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدفها، و سرانجام تعیین اولویتها برای عمل و پیادهسازی راهحلهاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کردهاند که به شناسایی نیازهای افراد، گروهها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج میشود. به سخن سادهتر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهمآوری راههای رفع آن نیازهاست. این امر در کتابخانه با نام نیاز اطلاعاتی برابری میکند.
نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه بیمارستان رازی با تشکیل کارگروه نیازسنجی متشکل از معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، مسئول کتابخانه، نمایندگان گروه های آموزشی ، یک نفر کتابدار و فرم های درخواستی دانشجویان شناسایی میگردد. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته و لحاظ امکانات و پتانسیل های کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیتها، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد
شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه
ارائه فرم های مربوطه به مدیران گروه های آموزشی
درخواستهای شفاهی یا کتبی مراجعین اعم از دانشجویان ، اساتید یا پرسنل بیمارستان
درخواست از کارکنان بیمارستان برای تعیین کتب درخواستی و مورد نیازشان
جستجو در عناوین جدید انتشارات پزشکی و پیراپزشکی به منظور شناسایی عناوین جدید
برنامه های راهبردی کتابخانه
· بهسازی فضای فیزیکی مخزن کتابخانه
· اختصاص نور کافی و لازم و تهویه مناسب و حرارت مطبوع جهت ایجاد محیط مناسب در محل کار پرسنل و در محل مطالعه متقاضیان
· وجود نرم افزار یکپارچه جهت دسترسی تمامی کاربران
· استفاده از اطلاعات و تجربیات کتابداران و کارشناسان اهل فن جهت پیشبرد اهداف کتابخانه
· تدوین خط مشی و آیین نامه های لازم در ارتباط با خدمات و فعالیت کتابخانه و تهیه برنامه های لازم
· برگزاری کارگاه آموزشی جهت آشناسازی دانشجویان جدیدالورود با نحوه ی جستجو در منابع اطلاعاتی
· فراهم آوردن امکانات و تسهیلات کافی و مناسب جهت استفاده از منابع کتابخانه
· اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کتابخانه با استفاده از خدمات آگاهی رسانی جاری، تابلو اعلانات، ایمیل و یا از طریق وب سایت بیمارستان
· فراهم آوری مجموعه ای پویا و روزآمد از منابع و مدارک کتابخانه ای
· تعیین و تشخیص نیازهای اطلاعاتی کاربران و پاسخگویی از طریق ارائه منابع موجود در کتابخانه
· استفاده از منشور اخلاقی کتابداری واطلاع رسانی و اجرایی نمودن آن
· آموزش مهارت ها و استراتژی ها ی جستجو ی اطلاعات به کاربران
· برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی و جست و جو در پایگاه های معتبر خارجی از جمله PubMed
· روزآمدسازی وب سایت کتابخانه به منظور ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی موثر به گروه های آموزشی مختلف و کارکنان بیمارستان
برنامه عملیاتی کتابخانه بیمارستان
با توجه به اهمیت کتابخانه های بیمارستانی و نقش آنها در خدمت رسانی به کاربران خود از جمله پزشکان، پرستاران، دانشجویان، کارمندان و غیره، کتابخانه به یک برنامه عملیاتی مدون در جهت رسیدن به اهداف خود و ارائه خدمات کتابخانه ای بهینه به کاربران نیازمند می باشد. بنابراین کتابخانه بیمارستان یک برنامه عملیاتی به شرح زیر تدوین و اجرا نموده است.
اﻫﺪاف:
هدف کلی :
پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.
اهداف اختصاصی:
Ø شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان
Ø گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی –تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان
Ø کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.
Ø نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات
Ø استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.
Ø راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی
Ø استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات
برنامه عملیاتی
ردیف |
عنوان برنامه |
فعالیت ها |
مسئول اجرا |
تاریخ شروع |
تاریخ پایان |
وضعیت اجرا اجرا شده / نشده |
۱ |
توسعه منابع کتابخانه: توسعه منابع چاپی و الکترونیکی به منظور کمک به دسترسی سریعتر به منابع مورد نیاز و بررسی مستمر میزان استفاده از این منابع روزآمدسازی منابع علمی چاپی و الکترونیکی
|
طراحی و چاپ فرم نیازسنجی نیاز سنجی از اساتید از طریق اتوماسیون اداری سفارش و ثبت منابع مورد نیاز فراهم آوری و مجموعه سازی منابع فهرستنویسی منابع تهیه شده آماده سازی و ارائه منابع |
کتابخانه مرکز |
فروردین ۱۴۰۲ |
اسفند ۱۴۰۲ |
اجراشده |
۲ |
توسعه خدمات: گسترش ارتباط بین کتابخانه ای، گسترش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی به کاربران،پایش مستمر خدمات ارائه شده توسط کتابخانه و ارائه بازخورد به مسئولین و کاربران و بروز رسانی وب سایت کتابخانه |
ارتباط با سازمان مادر جهت ارتقا و ارائه خدمات تغییر ساعت سالن مطالعه به صورت ۲۴ ساعته به منظور حداکثر بهره وری تهیه پوسترهای اطلاع رسانی ، فیلم و اطلاع رسانی در فضای مجازی انجام ارزیابی به صورت هر سه ماه یکبار |
کتابخانه مرکز |
فروردین ۱۴۰۲ |
اسفند ۱۴۰۲ |
اجرا شده |
۳ |
توسعه آموزشی: افزایش سطح سواد اطلاعاتی کاربران اعم از پزشکان و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف توانمندسازی کتابداران بیمارستانی |
برگزاری کارگاه آموزشی نحوه سرچ و ثبت نام و راهنمای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی به صورت دوره ای هر ماه شرکت در دوره های آموزشی کتابداری تهیه ویدئوهای آموزشی |
کتابخانه مرکز |
فروردین ۱۴۰۲ |
اسفند ۱۴۰۲ |
اجرا شده |
۴ |
توسعه فضا توسعه فضای فیزیکی کتابخانه شامل : سالنهای مطالعه مجزا، اتاق های کامپیوتر، کالس و بهینه سازی فضای کتابخانه از طریق انجام برخی تعمیرات ساختمانی، خرید تجهیزات و... |
پیگیری و ارتقا سیستم تهویه مطبوع و نور کتابخانه و بهبود کیفیت سالن مطالعه تجهیز زیرساخت های آموزشی مجازی جهت برگزاری کارگاه های آموزشی ( هدست، وبکم، میکروفون، هارداکسترنال، مودم، پرینتر) |
کتابخانه مرکز |
فروردین ۱۴۰۲ |
اسفند ۱۴۰۲ |
اجرا شده |
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: