چشم انداز

 ما می خواهیم کتابخانه مرکز اموزشی پژوهشی و درمانی رازی طی سالهای آینده یکی از مجهزترین و کامل ترین کتابخانه های بیمارستانی تخصصی کشور باشد؛ که در این راستا اهداف زیر در جهت پیشبرد این چشم انداز در نظر گرفته می شود.

  • تهیه، سازماندهی ونگهداری منابع چاپی و الکترونیکی معتبر در حوزه علوم پزشکی
  • آموزش، تعلیم و تقویت مهارت های اطلاع یابی دانشجویان واعضای هیئت علمی دانشگاه
  • فراهم آوری دستیابی و به کارگیری انواع منابع اطلاعاتی بر اساس احترام به اولویت ها وانتظارات مراجعان وعادات حرفه ای آنها
  • تسهیل در دسترسی به اطلاعات از طریق مشارکت در اشتراک منابع
  • جلب رضایت مراجعه کننده از طریق انتقال منابع و پاسخگویی با کیفیت مناسب
  • ایجاد محیطی صمیمی و دوستانه در کتابخانه به منظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی وپژوهشی کاربران دانشگاه ودیگر مجامع علمی و دانشگاهی کشور
  • به کار گیری استانداردهای علوم کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی در اجرای کلیه امور کتابخانه
  • آموزش و ارتقاء سطح دانش کتابداران و اطلاع رسانان دانشگاه به طوری که به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی کاربران کتابخانه باشند.

ü    رسالت

کتابخانه بیمارستان رازی در راستای پیشبرد اهداف و برنامه های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با استفاده از حمایت های بیمارستان رازی می کوشد نسبت به فراهم سازی خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی برای کاربران خود از جمله اساتید، دانشجویان و سایر کاربران بالفعل و بالقوه خود اقدامات لازم را به انجام رساند. خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی باید بتواند به طور مؤثر و کارآمد نیازهای اطلاعاتی کاربران خود را پاسخگو باشد. این خدمات زمینه و تمهیدات لازم برای تهیه، ذخیره و اشاعه اطلاعات علمی موردنیاز کاربران را فراهم می آورد تا بدین وسیله موجبات ارتقاء سطح مراقبت از بیمار و سلامت جامعه فراهم گردد.

بیانیه رسالت کتابخانه بیمارستان به صورت مکتوب و شفاف اهداف، چشم انداز و خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی پزشکی را به کاربران و ذینفعان اطلاع رسانی می کند.

ماموریت واهداف کتابخانه

مأموریت اصلی کتابخانه ارتقاء بهره وری موثر از منابع اطلاعاتی در جهت اهداف آموزشی- پژوهشی و درمانی و در نهایت ارتقاء رتبه و جایگاه دانشگاه در سیستم های رتبه بندی ملی و بین المللی و ارائه خدمات درمانی و آموزشی مبتنی بر دانش موثق و معتبر می باشد.

نیازهای اطلاعاتی کاربران

نیازسنجی فرایندی است سازمان‌یافته، و نظام‌مند، برای مشخص کردن هدف‌ها، شناسایی شکاف میان وضع موجود و هدف‌ها، و سرانجام تعیین اولویت‌ها برای عمل و پیاده‌سازی راه‌حل‌هاست. همچنین آن را فرایند گردآوری و واکاوی اطلاعاتی تعریف کرده‌اند که به شناسایی نیازهای افراد، گروه‌ها، نهادها، جامعه محلی یا جامعه منتج می‌شود. به سخن ساده‌تر، نیازسنجی فرایند شناسایی نیازهای مهم و فراهم‌آوری راه‌های رفع آن نیازهاست. این امر در کتابخانه با نام نیاز اطلاعاتی برابری میکند.

نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه بیمارستان رازی با تشکیل کارگروه نیازسنجی متشکل از معاون آموزشی و پژوهشی مرکز، مسئول کتابخانه، نمایندگان گروه های آموزشی ، یک نفر کتابدار و فرم های درخواستی دانشجویان شناسایی میگردد. در نهایت با جمع بندی صورت گرفته و لحاظ امکانات و پتانسیل های کتابخانه و با در نظر گرفتن محدودیتها، کتابخانه در جهت رفع نیاز کاربران و تحقق اهداف آموزشی و پژوهشی قدم برمیدارد

شناسایی، ارزیابی و تجزیه و تحلیل نیاز اطلاعاتی کاربران کتابخانه

 ارائه فرم های مربوطه به مدیران گروه های آموزشی

درخواستهای شفاهی یا کتبی مراجعین اعم از دانشجویان ، اساتید یا پرسنل بیمارستان

درخواست از کارکنان بیمارستان برای تعیین کتب درخواستی و مورد نیازشان

جستجو در عناوین جدید انتشارات پزشکی و پیراپزشکی به منظور شناسایی عناوین جدید

برنامه های راهبردی کتابخانه

·         بهسازی فضای فیزیکی مخزن کتابخانه

·         اختصاص نور کافی و لازم و تهویه مناسب و حرارت مطبوع جهت ایجاد محیط مناسب در محل کار پرسنل و در محل مطالعه متقاضیان

·         وجود نرم افزار یکپارچه جهت دسترسی تمامی کاربران

·         استفاده از اطلاعات و تجربیات کتابداران و کارشناسان اهل فن جهت پیشبرد اهداف کتابخانه

·         تدوین خط مشی و آیین نامه های لازم در ارتباط با خدمات و فعالیت کتابخانه و تهیه برنامه های لازم

·         برگزاری کارگاه آموزشی جهت آشناسازی دانشجویان جدیدالورود با نحوه ی جستجو در منابع اطلاعاتی

·         فراهم آوردن امکانات و تسهیلات کافی و مناسب جهت استفاده از منابع کتابخانه

·         اطلاع رسانی در مورد فعالیتهای کتابخانه با استفاده از خدمات آگاهی رسانی جاری، تابلو اعلانات، ایمیل و یا از طریق وب سایت بیمارستان

·         فراهم آوری مجموعه ای پویا و روزآمد از منابع و مدارک کتابخانه ای

·         تعیین و تشخیص نیازهای اطلاعاتی کاربران و پاسخگویی از طریق ارائه منابع موجود در کتابخانه

·         استفاده از منشور اخلاقی کتابداری واطلاع رسانی و اجرایی نمودن آن

·         آموزش مهارت ها و استراتژی ها ی جستجو ی اطلاعات به کاربران

·         برگزاری کارگاه های آموزشی آشنایی و جست و جو در پایگاه های معتبر خارجی از جمله  PubMed

·         روزآمدسازی وب سایت  کتابخانه به منظور ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی موثر به گروه های آموزشی مختلف و کارکنان بیمارستان

 

 برنامه عملیاتی کتابخانه بیمارستان

با توجه به اهمیت کتابخانه های بیمارستانی و نقش آنها در خدمت رسانی به کاربران خود از جمله پزشکان، پرستاران، دانشجویان، کارمندان و غیره، کتابخانه به یک برنامه عملیاتی مدون در جهت رسیدن به اهداف خود و ارائه خدمات کتابخانه ای بهینه به کاربران نیازمند می باشد. بنابراین کتابخانه بیمارستان یک برنامه عملیاتی به شرح زیر تدوین و اجرا نموده است.

اﻫﺪاف:

هدف کلی :

پشتیبانی از اهداف آموزشی، پژوهشی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند.

اهداف اختصاصی:

Ø      شناسایی نیازهای اطلاعاتی اساتید، دانشجویان و کارکنان

Ø      گردآوری مجموعه ای غنی از منابع اطلاعاتی علمی –تخصصی و مرجع در زمینه های فعالیت بیمارستان و ارتقای سطح کمی و کیفی آن در جهت پاسخگویی هرچه بیشتر به نیاز مراجعان

Ø      کمک به ارتقای دانش تخصصی کاربران کتابخانه و کارکنان بیمارستان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته اطلاعاتی.

Ø      نوآوری، تعامل و ارتباط مداوم با جامعه کتابداری جهت دستیابی به اطلاعات روزآمد و رسیدن به بهترین شیوه های ارائه خدمات

Ø      استفاده بهینه از نیروی انسانی، منابع و امکانات به منظور اشاعه ی سریع تر اطلاعات، افزایش دسترسی به آن و عرضه فعالانه خدمات.

Ø      راهنمایی و آموزش مراجعان در بازیابی و استفاده از منابع اطلاعاتی

Ø      استفاده از نیرو های متخصص کتابداری در راستای انجام بهینه خدمات

 

 برنامه عملیاتی

 

ردیف

عنوان برنامه

فعالیت ها

مسئول اجرا

تاریخ شروع

تاریخ پایان

وضعیت اجرا

اجرا شده / نشده

۱

توسعه منابع کتابخانه:

توسعه منابع چاپی و الکترونیکی به منظور کمک به دسترسی سریعتر به منابع مورد نیاز و بررسی مستمر میزان استفاده از این منابع

روزآمدسازی منابع علمی چاپی و الکترونیکی

 

طراحی و چاپ فرم نیازسنجی

نیاز سنجی از اساتید از طریق اتوماسیون اداری

سفارش و ثبت منابع مورد نیاز

فراهم آوری و مجموعه سازی منابع

فهرستنویسی منابع تهیه شده

آماده سازی و ارائه منابع

کتابخانه مرکز

فروردین ۱۴۰۲

اسفند

۱۴۰۲

اجراشده

۲

توسعه خدمات:

گسترش ارتباط بین کتابخانه ای، گسترش خدمات کتابخانه و اطلاع رسانی به کاربران،پایش مستمر خدمات ارائه شده توسط کتابخانه و ارائه بازخورد به مسئولین و کاربران و بروز رسانی وب سایت کتابخانه

ارتباط با سازمان مادر جهت ارتقا و ارائه خدمات

تغییر ساعت سالن مطالعه به صورت ۲۴ ساعته به منظور حداکثر بهره وری

تهیه پوسترهای اطلاع رسانی ، فیلم و اطلاع رسانی در فضای مجازی

انجام ارزیابی به صورت هر سه ماه یکبار

کتابخانه مرکز

فروردین ۱۴۰۲

اسفند

۱۴۰۲

اجرا شده

۳

توسعه آموزشی:

افزایش سطح سواد اطلاعاتی کاربران اعم از پزشکان و دانشجویان از طریق برگزاری کارگاه

برگزاری کارگاههای آموزشی با هدف توانمندسازی کتابداران بیمارستانی

برگزاری کارگاه آموزشی نحوه سرچ و ثبت نام و راهنمای استفاده از پایگاه های اطلاعاتی به صورت دوره ای هر ماه

شرکت در دوره های آموزشی کتابداری

تهیه ویدئوهای آموزشی

کتابخانه مرکز

فروردین ۱۴۰۲

اسفند

۱۴۰۲

اجرا شده

۴

توسعه فضا

توسعه فضای فیزیکی کتابخانه شامل : سالنهای مطالعه مجزا، اتاق های کامپیوتر، کالس و

بهینه سازی فضای کتابخانه از طریق انجام برخی تعمیرات ساختمانی، خرید تجهیزات و...

پیگیری و ارتقا سیستم تهویه مطبوع و نور کتابخانه و بهبود کیفیت سالن مطالعه

تجهیز زیرساخت های آموزشی مجازی جهت برگزاری کارگاه های آموزشی

( هدست، وبکم، میکروفون، هارداکسترنال، مودم، پرینتر)

کتابخانه مرکز

فروردین ۱۴۰۲

اسفند

۱۴۰۲

اجرا شده

 
 
 
 
کپی لینک کوتاه :